Pozor na změny v povinné výbavě

Od druhé poloviny září roku 2009 platí některé změny ve vyhlášce Č. 341, která kromě jiného upravuje povinnou výbavu vozidel. Letošní novela této vyhlášky se týká některých zásadních změn. Jednou z nich je například povinnost vozit, resp. nevozit v automobilu náhradní kolo. To platí především pro nové automobily, které již mají homologaci splňující tuto podmínku, a týká se také starších vozidel shodné konstrukce.

Rozhodující je ale vždy stanovisko výrobce automobilu k jednotlivým modelům. Některá vozidla totiž mají umístění rezervního kola schválené jako součást deformační zóny. To se týká například vozů Škoda až do modelů 105 - 120, ale i některých současných nových modelů, jako jsou například modely vyráběné V TPCA. Pokud tedy nemusíte s sebou rezervu vozit, je vaší povinností mít ve vozidle lepicí soupravu, nebo mít smlouvu S některou asistenční službou. Pokud budete chtít ze svého vozidla náhradní kolo vyndat, pamatujte na to, že rozhodující je názor výrobce vozidla, respektive jeho dovozce. A zde se jejich požadavky v řadě případů liší model od modelu. Rozhodující je homologace vozidla V době uvedení na trh. Starší modely tak jsou homologovány k provozu s rezervní pneumatikou a jakási zpětná homologace není možná v případě, že model vašeho vozu se již nevyrábí. Na ministerstvu dopravy přislíbili, že by se v  dohledné době na jejich internetových stránkách měl objevit seznam vozidel, která mohou využít nového ustanovení vyhlášky a jezdit bez rezervního kola.

Spolu s problematickým „zmizením“ rezervních kol z našich automobilů nezmizela v novele vyhlášky ani povinnost mít v povinné výbavě auta rezervní sadu žárovek. Přestože u řady současných vozidel není v silách řidiče vyměnit si na silnici žárovku a u některých nejmodernějších osvětlovacích systémů má řidič dokonce povinnost jet na výměnu do servisu, zůstala ve vyhlášce povinnost mít žárovky ve vozidle. Vysvětlením prý je situace, kdy by odborník, nebo asistenční služba při příjezdu k vozidlu pro avizovanou výměnu žárovky nemuseli mít potřebný díl právě u sebe. Vzhledem k tomu, že při přivolání asistence na silnici řidič většinou musí nahlásit kromě toho, kde právě stojí, i značku a model vozu, není toto vysvětlení zcela jasné. A ještě jen poznámka, německý autoklub dělal před časem test právě na obtížnost výměny žárovky hlavního světlometu a došel k tomu, že u některých modelů a motorizací vzhledem k zástavbě v motorovém prostoru znamená výměna žárovky až dvouhodinovou práci V servisu při využití speciálního nářadí. Náhradní žárovky tak nemusí podle nového znění vyhlášky mít u sebe pouze motocyklisté.

Další změny se týkají lékárniček. Podle jednoho z iniciátorů změn, ředitele Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy, senátora MUDr. Zdeňka Schwarze, byly změny motivovány novinářskými testy současných lékárniček. Lékárničky by měly mít nový obsah. Nově jsou specifikovány jednotlivé zdravotnické potřeby, například rozměr a provedení nůžek, charakteristika jednotlivých obvazů, náplastí (lepivost), škrticího obinadla, trojcípého šátku atd. Nejsou vyžadovány sterilní obvazy (pouze normální, spínací špendlíky. Obsah je dále doplněn například O izotermickou fólii, resuscitační rouška je nahrazována resuscitační maskou, v lékárničce by měl být i leták o postupu při zvládání nehody apod. Nové lékárničky by měly být ve všech vozech do 1.1.2011. Záleží teď na výrobcích a prodejcích, aby kvalita byla za přiměřenou cenu opravdu dodržena.

V návrhu vyhlášky se jednalo i O povinné výbavě reflexní vestou ve vozidle. Mít reflexní vestu ve vozidle bude ale povinné až od 1. 1. 2011, a to v rámci novely zákona 361. Je předpoklad, že do té doby ji budou mít ve vozidle opravdu všichni, a to i z důvodu, že již dnes se bez ní prakticky nedá vyjet za hranice. Navíc pro služební vozy je povinná již dnes.

zdroj: DAS 2/2009

ilustrační obrázek


Kompletní obsah nové autolékárničky:

- 3x obvaz hotový s 1 polštářkem (šíře 8 cm, savost 800g/m2)
- 3x obvaz hotový se 2 polštářky (šíře 8 cm, savost 800g/m2)
- 2x šátek trojcípý z (netkaného) textilu (délka stran nejméně 960 x 1360 x 960 mm)
- 1x náplast hladká cívka (velikost 2,5cm x 5m, min. lepivost 7 N/25 mm)
- 6x náplast s polštářkem (velikost 8cm x 4cm, min. lepivost 2,5 N/cm)
- 1x obinadlo škrtící pryžové (60 x 1250 mm)
- 1x  maska resuscitační s výdechovou chlopní a filtrem schválená jako zdravotnický prostředek
- 1x rouška plastová (20 x 20 cm, tloušťka 0,05 mm)
- 1 pár rukavic pryžových nebo latexových chirurgickém v obalu
- 1x nůžky se sklonem v antikorozní úpravě se zaoblenými hroty - délka 15 cm
- 1x isotermická fólie (rozměry min. 200 x 140 cm)
- 1x letáček o postupu při zvládání dopravní nehody